dinsdag 26 november 2013

naïef



Het hebben van een mening is not done op dit moment, we moeten monddood accepteren wat er gezegd wordt en wat men vindt. Iedereen heeft een mening en aangezien we de vrijheid van meningsuiting kennen moet die dus te pas en te onpas ter berde gebracht worden. Ben je het oneens, dan jammer. Je hoeft niet mee te lezen.. Oh je bent het niet eens, ook dat hoeft niet. Oh, je vindt het nodig te reageren, dan haat, block! En dan ben je het alleen nog maar oneens met een bewuste stelling. Niet eens de mens, niet eens de stijl niet eens… Alleen inhoud.

Jaren geleden kwam GeenStijl op de markt. Jongens, meisjes, die het nodig vonden onder het mom ‘nodeloos kwetsend,’ een mening te delen die je als lichtelijk controversieel kan beschouwen. Wanneer je in je bio zet, dat je nodeloos kwetst, dan is ieder tegenargument overbodig en nutteloos. Want iedere discussie kan afgedaan worden als, wij zeggen kwetsend te zijn, dus niet zeuren.

Anders wordt het met TPO. Die in hun bio zetten voorbij het eigen gelijk te gaan en een podium bieden aan iedereen die een mening heeft en opinie wil maken. Een mooi gegeven, ware het niet dat Bert Brussen zich als bedenker/redacteur opwerpt. Op de site valt het nog mee, veel verschillende geluiden, niet alleen het geluid dat iedereen tegen ons is. Op zich zou je zeggen mooi, heel mooi. Voor en tegen komt bij elkaar en geeft elkaar inhoudelijk van repliek. Hoewel de reacties op sommige stukjes bewijzen dat de bezoekers en lezers vooral uitzijn op het neersabelen van de schijver ipv iets inhoudelijk te schrijven over zijn / haar stelling. Maar dat terzijde.

Voorbij het eigen gelijk betekent, dat je je eigen gelijk aan de kant zet en open staat voor de mening van een ander. Dat dit gezichtsbedrog is, wordt duidelijk op het moment wanneer je via Twitter een opmerking plaatst over TPO, of een mening hebt op uitingen van TPO. Dan wordt duidelijk dat je te maken hebt met het eigen gelijk!    

Ben je het oneens, dan jammer. Je hoeft niet mee te lezen. Oh je bent het niet eens, ook dat hoeft niet. Oh, je vindt het nodig te reageren, dan haat, block! En dan ben je het alleen nog maar oneens met deze bewuste stelling. Niet eens de mens, niet eens de stijl niet eens… Alleen inhoud.

Ondertussen ben ik geblockt door bijna iedereen die (schrijvers) banden heeft met GeenStijl, of TPO. Gewoon geblockt. Ze kunnen, of willen, vragen niet beantwoorden, roepen dat ik jaloers ben, of dat ik haat, of zeggen gewoon niets. Block, monddood maken. Omdat een tegengeluid wel eens aan het licht kan brengen dat alle facts die je verspreid een hoax zouden kunnen zijn. Roep de onderbuik gevoelens maar vaak genoeg, kom met futiele bewijzen en je volgers geloven je blind. Want wij zien dit ook, wij voelen het ook. Wij zien dat het de moslim is die haat predikt, wij zien dat het de Pool is die onze baan inpikt, wij zien dat links graait en draait, wij zien dat, wij zien alles.

Nu ben ik, volgens mij, niet wereldvreemd, ik werk met veel verschillende mensen, in verschillende omgevingen, met verschillende achtergronden, door het hele land. Ik zie het niet. Hoe kan dat? Is mijn wereld te rooskleurig? Wil ik het niet zien? Ben ik te naïef?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten